Friday, October 31, 2008

Bila masa nak niat, apabila nak bersolat solat ?

Ikuti perbincangan ini dulu.... dan.. ulasan saya menyusul kemudian.

12-11-2007 06:44 PM jazy
Niat SolatAku baru ngikut ceramah DRMAZA ari tu pasal niat solat.Sejak dr akhil baliqh bila solat aku akan lintas niat dlm hati sambil mulut melafaz 'Allah Huakhbar'...tu yg ustaz n ustazah aku ajar tp ngikut ceramah tu kita berniat dulu peh tu baru ngangkat takbir n x perlu berniat masa tu kerna kebanyakan org akan menyebut 'Allah Huakhbar' bemacm2 cara dan jika ianya memanjangkan 'Lam' dlm kalimah Allah ianya bermaksud 'Adakah Allah itu Maha Besar? Kini aku mula berubah spt yg dikatakan kerna kalau ikut rukan solat.....berdiri betul,ngadap kiblat,niat ,takbiratul-ihram....dan seterusnya 13 rukun.Bukanke kita niat dulu baru ngangkat takbir?Persoalannya kenapa x timbul soal ni?Harap jgn diwahabikan soalan ini!:eek: :eek:

12-11-2007 08:33 PM atreyu05
ngikut aku belajar dgn tokguru kitab kuning dulu...takbir seiring dgn niat. aku pun konpiuh bace nih. ade sape2 leh tlg??

12-11-2007 09:04 PM hyie
aku niat dulu baru angkat takbir .. kalo nak buat seiring (takbir ngan niat) mcm x leh nak buat sbb buat 2 kerja dlm 1 masa .. kalo ikut rukun sbyg pn niat dulu baru takbir ..

12-11-2007 09:19 PM zerozone
Niat solat dilakukan ketika takbiratul ihram (semasa lafaz "Allahu Akbar"). Dalam soal niat, benarlah seperti yang diajar kepada saudara iaitu, lintasan hati yang mengandungi
1. qasad (niat)
2. ta'yin (ketentuan - berapa rakaa't dan jenis solat) semasa takbiratul ihram.

Oleh itu saudara hendaklah merangkumkan niat (yang mengandungi qasad dan ta'yin itu) semasa mengangkat takbiratul ihram..[url]http://baheis.islam.gov.my/web/musykil.nsf/0/95ecb58362481f7600256d5200407e9f?OpenDocument[/url]

12-11-2007 09:33 PM bads
Assalamualaikum.....,Sbnarnye niat utk solat ni terbit seawal kite mengambil wudu' (mengambil wudu' disbbkan hendak bersolat).Jadi jgnlah dibebankan hati & perasaan kite ttg perkara niat solat ni.Takbir pula adalah sebutan @ ucapan AllahuAkbar sambil mengangkat kedua belah tangan. Klau dikala ini kite menyebutnye sambil memasukkan niat solat didlm hati, maka akan berkecamuklah batin kite. Nanti ade yg bertakbir berkali2 umpama solat hari raye plak disebabkan asyik timbul was2 & mengulang2 takbir smpai timbulnye yakin barulah diteruskan solat. Payah jadinye nnti. Lagipun maksud takbir tu adalah 'Allah yg Maha Besar' & bukannye 'sahaja aku solat fardhu............' Jgnlah merumitkan urusan solat anda sesungguhnye Allah Maha Mengetahuinye akan niat dr hamba2Nya.Klau bab niat solat ni je dah rasa rumit, bagaimana plak utk kite nk melakukan pelbagai lg solat2 sunat yg lain.:loveliness: Harap sesamalah kite renungkan ye & maap bebanyak klau ade kesilapan.Sekian wassalam.

Beza kaifiat-Untuk menyempurnakan amal, ulama menerangkan kaedah2 tententu, namun harus difahami Ulama juga berbeza pendapat dalam memberi hujjah mereka-Lantaran itu, kerana tidak semua orang memahami hukum2 seperti Ulama, maka dianjurkan untuk menyebut lafaz niat (menzahirkan niat)

-Apabila hal ini (sebutan niat dalam hati) terlalu ditekankan, terjadilah takbir berkali-kali untuk memuaskan hati-Lebih parah, bagi mereka yang ada was-was, bertambah susah untuk mula solatJadi, bagi yang ada masalah sebutan niat dalam hati, mereka tidak perlu risau untuk menghabiskan sebutan itu secara penuh kerana niat asal untuk solat telah datang dah... dengan sendirinya. Walaupun demikian, masih terdapat ruang untuk perbahasan dalam perkara ini jadi kita ikut yang mana kita rasa terbaik untuk kita.


13-11-2007 06:55 AM ussopp
[quote]Originally posted by [i]mnm77[/i] at 13-11-2007 01:59 AM [url=http://forum3.cari.com.my/redirect.php?goto=findpost&pid=19042061&ptid=313558][img]http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif[/img][/url]1. Innama a'maalu binniyyah-Setiap amalan dimulai dengan niat-Kalau dah nak menunaikan solat, tentunya niat kita nak tunai solatwalau tak sebut (inilah niat sebenarnya, terdetik dalam ha ... [/quote]jadi mana2 sahaja tidak mengapakan?maksud sy... tanpa lafaz...kita boleh saja nak niat sebelum takbir ataupun seiring takbir kerana niat itu memang sudah ada dlm hati dan kitatak perlu risau besar mengenainya....macam tukah?

13-11-2007 08:17 AM zerozone
Niat mengikut mazhab Syafie ialah “hadir hati” ketika takbir (ALLAHUAKBAR) 1. sahaja aku solat 2. Jenis solat (Fardhu/sunat) 3. Waktu (cth Zohor)Niat mengikut mazhab Hambali :- Solat+zohor kerana ALLAH.(Untuk mengingatkan yang solat itu hanya untuk ALLAH)Mazhab Hanafi dan Hambali - Niat dulu sebelum Takbir.Mazhab Syafie - Niat serentak dengan takbir. 3 cara:-. 1. Niat sepanjang lafaz takbir (ALLAHUAKBAR), serentak niat dan sebutan. 2. Niat sebahagian dari lafaz takbir (belum habis ALLAHUAKBAR, sudah habis niat)Niat adalah rukun bagi mazhab Syafie, Maliki dan Hambali.Bagi mazhab Hanafi niat adalah Syarat. Syarat bagi sesuatu berada di luar dari sesuatu. (Niat solat diluar solat). Tanpa syarat tidak sah ibadat.Niat tidak boleh diselang-selikan dengan perkara yang membatalkan solat seperti makan, minum, dsbnya.[[i] Last edited by zerozone at 14-11-2007 11:41 AM [/i]]
13-11-2007 08:26 AM haniman
Reply #7 fleurzsa's postSaya juga amalkan seperti ini yang memang telah diajar dari kecil. Takkan ulamak dulu salah.





aku niat sebelum dan semasa ALLAHUAKBAR.... lebih safety...:loveliness: [/quote]Setuju, lebih safety dan untuk menyempurnakan amal.Kat sini kita boleh detailkan lagi pasal niat:

1. Niat - lintasan/terdetik dalam hati (bila kita memang berniat untuk solat, bukannya sebutan niat dalam hati)

2. Sebutan Niat dalam hati (sebut sahaja aku solat.... di dalam hati)Yang safety tu termasuk dalam no.2 dan dianjurkan dalam mazhab Shafi'i, untuk memperkukuhkan niat kitaWallahu a'lam


15-11-2007 06:10 PM mnm77
[quote]Originally posted by [i]zasieka[/i] at 14-11-2007 02:55 PM [url=http://forum3.cari.com.my/redirect.php?goto=findpost&pid=19076728&ptid=313558][img]http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif[/img][/url]aku niat sebelum dan semasa ALLAHUAKBAR.... lebih safety...:loveliness: [/quote]Setuju.Kita boleh detailkan pasal niat ni:1. Niat - lintasan/terdetik keinginan untuk melakukan sesuatu2. Niat - sebutan niat dalam hati apa yang terdetik dalam no.1Jadi, niat semasa Allahuakbar tu sebenarnya sebutan niat dalam hati untuk memperkukuhkan niat kita. Inilah yang dianjurkan dalam mazhab Shafi'iWallahu a'lam

15-11-2007 07:43 PM zerozone
Kalau kita perhatikan dalam mazhab syafie, maliki dan hambali; niat termasuk dalam rukun solat. Dan syarat sah solat itu sendiri mesti berwudhu. Jadi niat untk solat mesti dlm keadaan berwudhu kerana ia rukun. Persoalannya adakah sah niat untuk solat sebelom berwudhu saperti yg dikatakan beberapa forumer diatas?



17-11-2007 09:15 PM freebird
[quote]Originally posted by [i]zerozone[/i] at 15-11-2007 07:43 PM [url=http://forum3.cari.com.my/redirect.php?goto=findpost&pid=19107170&ptid=313558][img]http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif[/img][/url]Kalau kita perhatikan dalam mazhab syafie, maliki dan hambali; niat termasuk dalam rukun solat. Dan syarat sah solat itu sendiri mesti berwudhu. Jadi niat untk solat mesti dlm keadaan berwudhu ke ... [/quote]...niat untuk solat mesti dalam keadaan berwudhu????...kenapa??...sejak bila??..niat adalah niat, tak ada pre-requisite untuk niat..saya boleh niat untuk singgah di rumah anak yatim semasa pulang dari kerja untuk menderma pakaian ...saya boleh niat untuk berpuasa esok hari, atau hari keesokan harinya......saya boleh niat untuk dengar ceramah di markas hujung minggu ni...saya boleh niat untuk menunaikan haji tahun depan kalau simpanan di tabung haji cukup...saya boleh niat untuk solat asar selepas mengambil wudhu...tak ada requirement musti berwudhu ketika berniat untuk membuat sesuatu....


18-11-2007 03:04 PM harisbee
Niat nak solat semasa dlm takbir ratul ihram adalah rukun kan....so niat jer la nak solat....Tuhan lebih mengetahui. "Sahaja aku solat fardu subuh 2 rakaat mengikut imam kerna Allah S.w.t." hanyalah panduan....


19-11-2007 08:36 AM zerozone
Reply #22 freebird's postKita berbincang tentang niat solat bukannya niat hendak bersolat.
19-11-2007 10:35 AM freebird
[quote]Originally posted by [i]zerozone[/i] at 19-11-2007 08:36 AM [url=http://forum3.cari.com.my/redirect.php?goto=findpost&pid=19151832&ptid=313558][img]http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif[/img][/url]Kita berbincang tentang niat solat bukannya niat hendak bersolat. [/quote]ada beza ke??..adakah di mestikan kita niat puasa hanya sejurus sebelum masuk waktu imsak/subuh??

19-11-2007 10:42 AM goldraja
Reply #25 freebird's postada beza.. niat solat zohor utk esk, kita boleh pasang niat hari ini. niat puasa ramadan thn depan ada antara kita dah pun pasang niat thn ini.tp niat solat adalah khusus dan merupakan rukun solat. ini yg byk org keliru. sbb tu ulama gariskan bahawa niat solat selari dgn takbirratul ihram. bkn niat selepas wuduk, sebelum wuduk, niat malam td, niat masa pakai telekung atau niat semasa bentang sejadah.


19-11-2007 07:10 PM freebird
[quote]Originally posted by [i]goldraja[/i] at 19-11-2007 10:42 AM [url=http://forum4.cari.com.my/redirect.php?goto=findpost&pid=19155347&ptid=313558][img]http://forum4.cari.com.my/images/common/back.gif[/img][/url]ada beza.. niat solat zohor utk esk, kita boleh pasang niat hari ini. niat puasa ramadan thn depan ada antara kita dah pun pasang niat thn ini.tp niat solat adalah khusus dan merupakan rukun ... [/quote]niat puasa pun adalah rukun puasa...:o ...niat solat kena selari dengan takbiratul ihram????...jangan buat hukum dengan sewenang-wenangnya......mungkin itu yang kebiasaan di buat oleh sesekian orang di malaysia ni...tapi itu bukan hukum.....kepada kebanyakan orang di merata dunia, niat adalah niat, dan takbiratul ihram adalah takbiratulihram....dan ia tidak selari...


25-1-2008 01:01 PM hawanafsu
aku pernah dgr ustaz aku cakap dulu..niat ni mesti di antara "Alif" dan "Ra"..semasa kite menyebut AllahuakbaR..semasa niat xperlu lah kita mengikut satu2 ayat seperti.."sahaja aku menunaikan solat maghrib 3 rakaat makmum kerna Allah Taala" begitu..tapi cukup la sekadar kite niatkan sembahyang ape,bape rakaat,makmum/imam dan untuk ALLAH..jadi kite takhbir tu tidaklah panjang sangt kerna nk cukup kn ayat-ayat yg seperti procedure dlm buku..~kurang arif..cuma pandangan..salah tolong tunjukkan..salam



26-1-2008 01:42 PM ikhwanindo
[size=3][color=darkgreen]

Yang disunnahkan dalam hadits itu adalah niyat, dan bukan lafaz. Jika benar harus di lafazkan, tentu sudah PASTI ada hadits yang menyebutkan tentang lafaznya. Sekarang, mana dalil tentang ucapan lafaz niyat itu? Lihatlah pada waktu haji, doa-doa dan ucapan-ucapan ketika haji itu ada dalilnya dan di ajarkan lafaznya oleh Nabi. Semua yang bersangkutan dengan doa dan dzikir itu, sudah PASTI ada di ajarkan lafaz originalnya secara detail oleh nabi. jika tidak ada dalilnya dari haditz tentang lafaz tertentu, maka ketahuilah itu memang tidak ada lafaznya atau tidak di lafazkan. Bgitu juga tentang niyat ketika mau sholat, tidak ada sunnahnya dilafazkan. Ketika kita mengambil wudhu, lalu berdiri menghadap kabah bersiap-siap mengangkat tangan untuk takbirotul ihram, ITULAH niyat. Tak mungkin antum berdiri menghadap kabah dengan telekung di atas sajadah hendak memasak right?!?!? :) Islam sesuai sunnah itu[/color] [color=darkgreen]mudah [/color][color=darkgreen]dan simple. Jangan di persulit.[/color][/size][size=3][color=#006400]Jadi kita berwudhu, lalu berdiri menghadap ka'bah, dan tuma'ninah (tenang) dan mengkhusyu'kan diri kita dan meyakinkan diri kita bahwa kita sedang berdiri menghadap kepada Rabbul 'alamin. [/color][/size][[i] Last edited by ikhwanindo at 26-1-2008 12:58 PM [/i]]



Ulasan saya :

Sebenarnya, kata-kata yg menyebut bahawa "niat solat seawal kita mengambil wudhu' lagi" adalah untuk menggambarkan bahawa kita buat sesuatu benda tu, tentu sekali sudah ada niat awal, bukan terjadi tiba-tiba mcm kemalangan jalanraya. Lagi pun, yang dikatakan niat seawal itu, ia adalah hasrat kita nak sembahyang, bukan betul-betul sudah dalam keadaan qiam untuk sembahyang, maka tak lah pula bila kita dah ada niat begitu (seawal nak pergi ambil wudhu' lagi) sudah memadai dan tak perlu niat bila nak betul-betul solat(dalam keadaan qiam/ready).


Soal adakah mesti ada wudhu' masa tu atau tak perlu ada , itu bukan soalnya kerana bila kita dah ready dan berada dlm keadaan qiam, maka tentu sekali dah ada wudhu'. Kalau tiada, nak solat apa bendenya.

Khilaf yg timbul ialah samada nak niat sejurus sebelum takbir (sudah dlm keadaan qiam) atau dlm perbuatan angkat tangan dan sebutan antara A.. llahh .... ak... bar. lain-lain masa, tak timbul. Ia berpunca dari perkataan arab - "muqtarinun" . Golongan pertama memberi erti muqtarinun sebagai "diikuti dengan" iaitu niat kemudian diikuti dengan takbir, lalu menghujahkan bhw niat perlu sejurus sebelum angkat takbir.(dlm keadaan qiam/ready). Ada pula golongan lain (kedua) yg menterjemahkannnya sebagai "serentak" lalu mereka mengatakan niat perlu serentak dgn angkat takbir dan sebutan "Allah...ak.. bar". Inilah yg tertulis dlm kitab jawi "muniyatul musalli" karangan Syeikh Daud Fatani.

Jika kita lihat dlm kitab-kitab arab yang juga muktabar, ia mengatakan cara niat adalah seperti pendapat golongan pertama, dan itulah yg saya amalkan sejak saya faham polemik ini. Susah untuk melakukan dua kerja dlm satu masa. Saya akan lanjutkan perbincangan dengan mengemukakan hujah dari kitab-kitab arab pula. ... bersambung..

Lafaz "Sahaja" dlm niat.

Perkataan "SAHAJA" di dalam maksud lafaz bagi niat sewaktu ketika hendak menunaikan solat samaada ianyaperlu disebut atau dibuang sahaja tidaklah menjadi suatu masalah dalam memastikan sembahyang yang kita lakukan selama ini sah atau tidak kerana perkataan "SAHAJA" yang diterjemahkan dari bahasa arab "Assolli" (aku solat) ianya lebih kepada kesempurnaan dari penyusunan bahasa mengikut kaedah bahasa melayu. Tetapi tidak menjadi satu kesalahan sekiranya niat tersebut dimulakan dengan perkataan "AKu" dan pada pandangan saya, itulah yang lebih baik. "Sahaja" itu juga boleh dilihat sebagai penegasan bahawa kita melakukannya dengan "sengaja" bukannya buat tanpa sedar atau terbiasa.Wassalam

Menyapu muka selepas solat ?

Jika ia bertujuan menyapu pasir atau sesuatu yang melekat di muka atau dahi,
perbuatan itu diharuskan. Namun tidak ada riwayat yang sahih mengenai sunnah
menyapu muka sambil membaca doa-doa tertentu sejurus selepas solat.

Hukum Solat Jamak Qasar

Ini isu yang kurang diberi perhatian masyarakat kita dlm urusan solat jamak-qasar. Sekadar ingatan dan perbincangan.

Jika ia berniat (semasa bertolak) untuk duduk di sesuatu destinasi lebih dari tiga hari (tidak termasuk hari sampai dan pulang), maka ia tidak berhak untuk melakukan qasar solat, sejurus sampainya ia ke destinasi itu. Jika ia tidak berniat lebih dari tiga hari atau langsung tidak punyai niat berapa hari, kiraan 3 hari adalah tidak termasuk hari sampai dan hari pulang. Dalamtempoh itu, ia boleh menqasarkannya jika tiada niat 3 hari.

Adapun solat jamak, maka ia masih di bolehkan.

Sunday, October 19, 2008

اهم المعوقات التي تواجه معلم الحاسب الآلي

ا- معوقات خاصة بالمعمل
هناك أكثر من معلم ولا يوجد سوى معمل واحد فقط مما يعيق كثير من الطلاب بسبب تعارض الحصص في كثير من الأوقات -.
قلة امكانات الأجهزة وقدمها مما يجعل الطالب والمعلم غير قادريبن على الاستفادة الكبرى من البرامج الحديثة -
ضيق كثير من المعامل خاصة المباني المستأجرة -.
- عدم توفر مولد كهربائي خاص لمعمل الحاسب الآلي في المدارس القروية -.
-عدم وجود جهاز لكل طالب في معظم المدارس
-عدم وجود فني حاسب آلي لصيانة الأجهزة والمحافظة عليها على غرار محضري المختبرات .
عدم توفر وسائل مساعدة للعرض مثل حهاز عرض
( ( data show أو جهاز تلفاز متصل بالحاسب الآلي وناسخ لأقراص الليزر .
- أغلب المعامل غير متصلة بشبكة .
- اختلاف مواصفات الأجهزة حيث أن كثيراً من المعامل تحتوي على خليط من أجهزة 486 وبنتيوم.
- عدم توفر البرامج التي تخدم المنهج مثل : برنامج القرآن الكريم ، الحديث الشريف
.

Thursday, October 16, 2008

Peluang buat pahala dan cuci dosa pada hari raya

Dalam satu hadis Nabi s.a.w bersabda (mafhumnya): "Apabila berlaku Hari Raya Fitrah, malaikat-malaikat turun ke bumi, berbaris di jalan-jalan orang yang hendak pergi ke tempat solat, sambil menyeru mereka dengan suara yang didengari oleh semua makhluk, kecuali jin dan manusia, dengan kata-kata "wahai umat Muhammad, ayuh beramai-ramai kepada keredaan Allah, Tuhan yang Maha Mulia, Tuhan yang memberi anugerah yang amat banyak dan yang mengampun dosa-dosa yang banyak."
Apabila mereka berada di tempat solat dan menunaikan solat serta mendengar khutbah, maka Allah berfirman kepada malaikat-malaikat tadi, "Tahukah kamu apakah balasan Aku kepada semua mereka itu?" Malaikat menjawab, "Allah sahajalah yang Maha Mengetahui dan akan membalas apa sahaja amal-amal ibadah mereka." Allah menjawab lagi, "Aku bersaksikan kamu, bahawa Aku akan membalas amalan puasa mereka, sembahyang malam mereka dan solat mereka pada hari ini, dengan keredaan-Ku dan keampunan-Ku kepada dosa-dosa mereka." (Riwayat Ibnu Abbas r.a)
Dalam Kitab Durratun Nasihin, halaman 80 dibawa suatu hadis Nabi s.a.w bersabda (mafhumnya): "Pada hari raya berbanyak-banyaklah bersedekah dan lakukan perkara-perkara yang mendatangkan kebajikan serta pahala, perbanyakkan memuji Allah, mengagungkan Allah dan bersungguh-sungguh mentaati-Nya kerana pada hari itu Allah akan ampunkan dosa manusiayang berpuasa dan menyambut hari raya dan dibalas dengan syurga Allah."
Kaab bin Munabbih menceritakan, pada hari raya, raja iblis amat murung dan amat dukacita, anak-anak buah dan kuncu-kuncunya berkumpul beramai-ramai dan bertanya kepada raja mereka, siapakah yang menyebabkan dia berdukacita, segeralah beritahu agar mereka bertindak menghapuskannya.
Maka jawab raja iblis, "Tidak bukannya orang yang mendukacitakan aku, tetapi Allah, Allah yang memberi keampunan kepada dosa yang telah kita usahakan mereka berdosa."
"Jika begitu apa kita perlu lakukan?" tanya anak-anak iblis.
Jawabnya, "Mestilah kamu bertindak memalingkan manusia daripada keredaan Allah, hanyutkan mereka dengan nafsu syahwat, biar mereka menjamu selera sehingga melanggar hukum Allah, hasutkan sehingga mereka melakukan perkara yang diharamkan, ajak mereka berhibur dengan hiburan yang melalaikan, suruh mereka minum dan makan yang ditegah oleh Allah, biar mereka dimurkai semula oleh Allah."
Oleh kerana itu, Rasulullah s.a.w bersabda dalam suatu hadis yang mafhumnya: "Syurga amat merindui kepada empat kategori insan untuk memasukinya. Pertama, yang membaca al-Quran. Kedua, yang menjaga lidah daripada bertutur yang tidak baik. Ketiga, yang memberi makan orang yang lapar (terutamanya untuk berbuka puasa) dan keempat, yang berpuasa sepenuhnya pada bulan Ramadan."
Sehubungan itu umat Islam semuanya henaklah berteraskan hal-hal daripada garis panduan yang saya nyatakan seperti di atas. Wallahua'lam.

Thursday, October 9, 2008

Perubatan Islam jadi tanda tanya

Benarkah wujud bidang yang disebut sebagai perubatan Islam? Atau mungkinkah perubatan Islam itu merujuk kepada amalan perubatan yang wujud pada zaman ketika Islam merupakan tamadun dominan di dunia?
Maksudnya, pada zaman Rasulullah s.a.w., seperti mana pada zaman-zaman lain, wujud amalan perubatan. Manusia di mana-mana peringkat sejarahnya pasti berusaha dalam bidang perubatan untuk mencari penawar penyakit yang dihidapinya.
Di kalangan masyarakat primitif, amalan perubatan juga telah wujud. Tidak kiralah sama ada sesuatu kaedah perubatan berkesan atau tidak, ia tetap dicipta oleh manusia untuk mengatasi masalah perubatan masing-masing.
Begitu juga pada zaman Rasulullah s.a.w. Amalan perubatan yang ada pada masa itu mencerminkan keadaan masyarakat pada masa itu. Begitu juga pada zaman-zaman Islam kemudiannya. Ketika pemerintahan Islam di Damsyek dan Baghdad, sudah tentu amalan perubatan yang diwarisi daripada Yunani, Rom dan Parsi digunakan dan dianggap sebagai amalan perubatan Islam. Tetapi kesemua itu adalah amalan perubatan prasains. Maksudnya, ia bukanlah berasaskan pada ilmu sains moden.
Apa yang disebut sebagai amalan perubatan Islam bukanlah berkaitan dengan agama. Ia lebih kepada amalan ketika tamadun Islam adalah dominan.
Sedangkan perubatan yang manusia kenal hari ini adalah berasaskan pada pengetahuan sains, dan kini ia diterima sebagai terbaik dan paling berkesan kerana mempunyai landasan rasional melalui pemerhatian dan percubaan.
Ilmu perubatan bukan saja merupakan suatu bentuk sains tetapi juga adalah teknik. Pun begitu, ia bukannya sebahagian daripada agama. Justeru tidak timbul perubatan Islam. Agama melangkaui sains dan teknologi termasuk perubatan.
Begitu juga al-Quran yang merupakan himpunan wahyu tidak wajar disebut sebagai kitab perubatan. Wahyu yang diturunkan kepada Rasulullah s.a.w. sebagai panduan manusia dalam kehidupan beragama tidak wajar disifatkan sebagai buku sains dan perubatan.
Ini kerana sains dan perubatan sentiasa berubah mengikut penemuan dan amalan manusia berhubung dengan kesihatan.
Sedangkan al-Quran adalah suatu dokumen wahyu yang kekal untuk menjadi panduan dan rujukan manusia sepanjang zaman.
Sememangnya ada amalan yang menjadikan ayat-ayat sebagai jampi untuk mengubati penyakit. Sedangkan ayat-ayat itu merupakan firman Allah s.w.t. kepada Rasulullah s.a.w. untuk dijadikan panduan.

wananuar

Laporan akhbar tempatan baru-baru ini mendedahkan bahawa remaja Amerika Syarikat yang menonton televisyen pada hari biasa akan menunjukkan prestasi buruk di sekolah berbanding mereka yang tidak menonton pada hari berkenaan, tetapi menonton pada hujung minggu memberi kesan lebih negatif terhadap kerja sekolah mereka.
Kajian terhadap 4,508 pelajar sekolah menengah berumur antara sembilan hingga 15 tahun juga mendapati kerja sekolah terjejas di kalangan mereka yang dibenarkan menonton rancangan dewasa, filem dan rangkaian kabel membabitkan program dewasa.
Data sokongan mendapati ibu bapa yang membataskan televisyen pada hari biasa dan masa permainan video kurang daripada sejam dan menyekat media dewasa dengan membataskan pendedahan terhadap rangkaian filem kabel dan filem dewasa serta video.
Pelajar yang tidak menonton televisyen ketika hari biasa, separuh menunjukkan kecemerlangan di sekolah, demikian menurut kajian terbaru yang dibuat oleh Dr Iman Sharif dari Kolej Perubatan Albert Einstein di Bronx, New York.
Sejak beberapa tahun yang lalu CAP telah menyuarakan kesan TV terhadap perkembangan anak-anak kita lebih-lebih lagi Akademi Pediatrik Amerika sendiri menggesa supaya diharamkan televisyen bagi kanak-kanak di bawah usia dua tahun.
Menonton TV boleh menjadikan kanak-kanak kurang cerdik kerana TV mampu membunuh IQ, membekukan otak, menyekat kreativiti, menghalang daripada berfikir secara mendalam, mencuri masa, mengganggu tidur, merampas waktu bermain dan banyak keburukan lagi.
Beberapa kajian mendapati menonton televisyen lebih berbahaya dan berpotensi merosakkan otak kanak-kanak yang sedang membesar berbanding apa yang dipaparkan di televisyen.
Menghabiskan banyak masa di depan televisyen menjadikan sukar untuk kanak-kanak belajar membaca, memberikan tumpuan yang berterusan dan cemerlang dalam peperiksaan di sekolah.

Tuesday, October 7, 2008

Sambutan idul fitri

Sambutlah idul fitri dengan niat kerana Allah. Jangan hanya berfikir bahawa ramadhan sahaja yang dapat kita perolehi pahala tetapi ingat bahawa idul fitri juga peluang-peluang untuk mendapatkan mata point. Mulakan dengan mandi sunat idul fitri....