Tuesday, June 16, 2009

Haji 2009 dan H1N1

Assalamualaikum wr.wbt.

Musim haji 2009 akan menjelang tiba.Pihak pengurusan haji telah mangatur perancangan untuk kursus-kursus haji dan lain-lain persiapan yang perlu.Persoalan yang timbul ialah sejauh mana persiapan jemaah haji tahun ini untuk berhadapan dengan wabak H1N1 yang sedang merebak di seluruh dunia sekarang.Lebih jauh dari itu, persiapan itu bukan sahaja perlu di pihak jemaah sahaja, malah pihak pengurusan haji, kesihatan, imigresen dan sebagainya.

Persoalan yang lebih besar perlu difikirkan bersama ialah sejauh mana kewajipan menunaikan fardu haji pada tahun ini bagi orang-orang yang telah cukup perbelanjaan haji, perbelanjaan tanggungan yang telah ditinggalkan serta keselamatan perjalanan. Persoalan ini timbul kerana aspek keselamatan dari sudut kesihatan dilihat kurang terjamin berikutan merebaknya wabak diatas. Kewajipan haji perlu ditinjau dari sudut itu juga walaupun ia tidak disebut secara jelas dalam Al-Qur'an dan Al-Hadis. Sayyidina Umar sendiri menyuruh umat Islam lari dari takdir yang buruk kepada takdir yang baik.

Dalm hal ini, galakan Mufti Mesir melalui sidang akhbarnya di Kaherah baru-baru ini agar ulama' seluruh dunia menerangkan kepada umat Islam di negara masing-masing untuk menangguhkan haji dan umrah pada tahun ini dilihat amatlah releven.

Keputusan ini tidak boleh dibuat oleh individu tetapi perlu kepada perbincangan dan tindakan daripada beberapa pihak yang berkaitan dan berautoriti di bidang masing-masing.Beberapa kaedah feqah boleh ditinjau untuk menyokong cadangan ini. Sekian.

No comments:

Post a Comment