Friday, October 31, 2008

Lafaz "Sahaja" dlm niat.

Perkataan "SAHAJA" di dalam maksud lafaz bagi niat sewaktu ketika hendak menunaikan solat samaada ianyaperlu disebut atau dibuang sahaja tidaklah menjadi suatu masalah dalam memastikan sembahyang yang kita lakukan selama ini sah atau tidak kerana perkataan "SAHAJA" yang diterjemahkan dari bahasa arab "Assolli" (aku solat) ianya lebih kepada kesempurnaan dari penyusunan bahasa mengikut kaedah bahasa melayu. Tetapi tidak menjadi satu kesalahan sekiranya niat tersebut dimulakan dengan perkataan "AKu" dan pada pandangan saya, itulah yang lebih baik. "Sahaja" itu juga boleh dilihat sebagai penegasan bahawa kita melakukannya dengan "sengaja" bukannya buat tanpa sedar atau terbiasa.Wassalam

1 comment:

  1. ana lebih suka memaknamelayukan:
    AKU BERSEMBAHYANG...atau
    SENGAJA AKU BERSEMBAHYANG...

    ya, bukan dalam tak sedar, bukan dipaksakan atau bukan tak sengaja...

    ReplyDelete