Saturday, November 29, 2008

Yoga Dan Fatwa

Assalamualaikum.


Di zaman-zaman tahun 80an dulu, ramai org yg pertikai kenampakan anak bulan sebagaimana yg diumumkan Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja, lalu ramailah yg beraya sebelum tarikh yg diisytiharkan.

Mudah saja nak selesaikan. Ada hujah akademik dan ada hujah yang non-akademik. Hari ini, saya nak tarik perhatian kpd hujah yg non-akademik. Siapa yg pergi tengok anak bulan tu. tentunya para ahli agama termasuk mufti. Bersama beliau ada juru ukur, ahli falak dan sebagainya. Saya pernah dan berpengalaman hadir bersama mereka ini ke lokasi melihat anak bulan dan dapat lihat sendiri kalangan mereka ini.

Kita lihat pula siapa yg mempertikaikannnya. Di kampung saya ketika itu ada seorang lebai yg menjadi ketua utk "beraya awal" ni. Saya tahu dia org yg ada asas-asas ilmu agama tapi saya tak yakin dia mempunyai cukup ilmu falak, astronomi dan seumpamanya. Jauh sekali untuk memiliki ijazah dlm falak dan astronomi.

Maka begitulah kini, Siapa yg menganggotai jawatankuasa Majlis Fatwa, mereka ialah ulama yg terdiri dari mufti, pegawai agama, pensyarah pengajian Islam dlm bidang tertentu seperti usul fiqh, siasah syar'iyyah, sosiologi hukum dsbg (bukan cara tangkap muat, asalkan pensyarah dlm bidang agama, maka dikira boleh). Semasa bersidang saya diberitahu, mereka akan panggil individu-individu yg mahir dlm bidang yg dipersoal untuk mengemukakan fakta, samada dari kalngan pengkaji, pengamal, pakar-pakar dsbgnya. Dari situlah hukum dikeluarkan.


Kita lihat pula org yg mempertikaikannnya, sejauh mana ilmunya, imannya dan ketaatannya kpd perintah Allah. Secara fizikal pun dah dpt kita lihat, yg prm, arahan paling simple, pakai tudung pun ia tak patuhi, apatah lagi dlm kes yg kompleks ini. Sekarang, neracanya adalah iman. Rasulullah bersabda maksudnya : "Jauhilah kamu semua dari perkara yg samar-samar (syubuhat)". Dan jelas, dlm hal ini, menjauhi perkara yg samar-samar itu lebih selamat untuk iman. Menghampiri yg samar-samar itu lebih seronok untuk kemahuan. Timbang-timbanglah anatara iman dan kemahuan.

No comments:

Post a Comment