Radio Ajaib
Objektif: Melatih pelajar mendengar dan mengenalpasti.
Bahan: Rakaman suara binatang, fenomena alam, perbualan dan lain-lain.
Cara bermain: Berkumpulan
Langkah:
1. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
2. Anda kemudiannya memperdengarkan bunyi dari rakaman anda. (persediaan yang
rapi diperlukan).
3. Anda meminta kumpulan tertentu menjawab / meneka secara bergilir.
4. Kumpulan yang berjaya meneka bunyi yang gagal diteka kumpulan lawan akan
mendapat markah bonus.
Nota:
Anda boleh mempelbagaikan rakaman. Susunan rakaman mestilah daripada mudah
kepada sukar seperti daripada bunyi suara binatang kemudian fenomena alam,
suasana sekolah dan diakhiri dengan perbualan.
Membentuk Perkataan
Objektif: Supaya pelajar mahir membentuk perkataan daripada huruf-huruf yang
diberi.
Bahan: Kad yang mengandungi huruf tertentu.
Cara bermain: Berkumpulan
Langkah:
1. Setiap kumpulan pelajar diberi senarai perkataan yang tidak betul susunan ejaannya.
2. Mereka dikehendaki menyusun huruf-huruf yang diberi supaya membentuk
perkataan yang betul ejaannya.
3. Peruntukan masa tertentu untuk setiap soalan yang diberi.
Nota:
Cara yang sama juga boleh digunakan untuk permainan membentuk ayat. Dalam
permainan ini anda perlu menyediakan kad-kad yang mengandungi perkataan untuk
disusun membentuk ayat yang betul.
Untuk meningkatkan tahap pencapaian pelajar, anda boleh memperuntukkan masa
yang singkat dalam satu-satu soalan. Keadaan ini juga boleh menambahkan lagi
tarikan dan keseronokan pelajar.
Permainan Teka Lukisan/Lakaran
Objektif : Melatih pelajar-pelajar berfikir dan berimaginasi dengan baik
Bahan: Kertas dan Pensel
Cara bermain: Kelas/Berkumpulan
Langkah:
1. Pelajar duduk ditempat atau di dalam kumpulan masing-masing.
2. Anda akan melukis sesuatu objek sambil meminta pelajar anda meneka apakah
objek yang sedang anda lukis. Pertanyaan anda perlu dilakukan berdasarkan
peringkat lukisan atau lakaran.
3. Kumpulan yang paling banyak dapat meneka dengan tepat dikira pemenang.
4. Aktiviti melukis ini pula diikuti
oleh wakil kumpulan masing-masing manakala
kumpulan lawan membuat tekaan.
Pemainan Telefon Rosak
Objektif: Membolehkan pelajar menghafal beberapa ungkapan tertentu dan
menyampaikannya kepada rakan dengan tepat.
Bahan: Kad yang mengandungi ayat tertentu.
Cara bermain: Berkumpulan.
Langkah:
1. Para pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Setiap kumpulan mempunyai
bilangan ahli yang sama.
2. Anda perlu menerangkan apakah langkah-langkah yang perlu diikuti oleh setiap
kumpulan.
3. Ketua kumpulan diberikan sekeping kad yang mengandungi nota atau ayat yang
perlu diingati.
4. Ketua kumpulan tersebut
5. Ketua kumpulan perlu membisikkan ayat yang telah diingatinya itu kepada orang
kedua dan orang kedua pula membisikkan kepada orang ketiga dan seterusnya
kepada orang terakhir.
6. Pelajar terakhir akan menyampaikan maklumat yang didengari melalui bisikan
tersebut.
7. Laporan maklumat kumpulan yang tepat akan dianggap pemenang.
Permainan Kotak Beracun
Objektif: Melatih keberanian pelajar dalam menyebut atau menjawab soalan.
Bahan: Kotak, radio (sumber muzik), lipatan kertas yang mengandungi soalan.
Cara bermain: Kumpulan/Kelas.
Langkah:
1. Permainan ini boleh melibatkan semua pelajar dalam satu kumpulan.
2. Apabila muzik dimainkan, kotak mula diedarkan. Pelajar akan meyerahkan kotak
tersebut kepada rakan sebelahnya dan begirulah seterusnya.
3. Apabila muzik dihentikan, pelajar yang terakhir yang memegang kotak itu akan
didenda.
4. Pelajar yang didenda, perlu membuka kotak itu dan mengambil lipatan kertas yang
mengandungi soalan (denda), pelajar dikehendaki membaca denda itu dengan kuat.
5. Pelajar yang didenda akan melakonkan / menjawab soalan.
6. Muzik dimulakan semula dan kotak diedarkan semula.
7. Seperti pusingan pertama, apabila mizik diberhentikan, pelajar terakhir yang
memegang kotak itu akan dikenakan denda mengikut arahan yang terdapat pada
lipatan kertas yang terdapat di dalam kotak tersebut.
Permainan Fikir dan Nyatakan
Objektif: Memberi ruang kepada pelajar untuk berfikir
Bahan: Pen (marker/kapur), papan tulis, beberapa perkataan.
Cara bermain: Kumpulan
Langkah:
1. Pelajar-pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Setiap kumpulan yang
dibahagikan perlu mempunyai bilangan ahli yang sama.
2. Anda perlu membuat garisan pada papan hitam mengikut bilangan huruf yang
hendak diteka. Contoh:- ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ___ ()
3. Selepas itu, pelajar-pelajar perlu meneka huruf-huruf yang bersesuaian yang perlu
diisi pada ruang kosong tersebut. Kumpulan yang silap meneka akan dikenakan
hukuman dimana guru akan melukis orang lidi satu persatu bermula dengan kepala,
diikuti badan, tangan, dan akhir sekali kaki bagi setiap kesalahan teka yang mereka
lakukan.
4. Kumpulan yang pertama melengkapkan gambarajah orang lidi tersebut dikira tewas.
Nota:
Anda boleh menjalankan permainan ini secara berpusingan mengikut peruntukan
masa yang dihadkan.
Permainan Teka Lakonan
Objektif: Melatih pelajar-pelajar berfikir dan berimiginasi dengan baik
Bahan: Kertas arahan (sampul)
Cara bermain: Kelas/berkumpulan
Langkah:
1. Pelajar duduk di tempat masing-masing.
2. Anda perlu membuat satu lakonan.
3. Pelajar diminta meneka apa yang dilakonkan oleh anda.
4. Kemudian anda perlu memilih seorang pelajar membuat lakonan berdasarkan
arahan dalam sampul yang dipilih.
5. Pelajar lain diminta meneka lakonan tersebut.
6. Seterusnya anda boleh melakukannya berdasarkan perlawanan kumpulan.
Kumpulan lawan akan meneka lakonan wakil kumpulan lain.
7. Penilaian dilakukan berdasarkan ketepatan meneka.
Assalamualaikum...
ReplyDeleteUstaz ana nak mintak bahan ini untuk ana buat assingment end applykan dalam P&P ana, syukran.
Assalamualaikum.. nk mintak izin untuk ambil nota ini..nota ini amat berguna..terima kasih
ReplyDeleteassalamualaikun...saya juga nak mintak bahan ini utk assignment....harap tuan halalkan
ReplyDeleteBoleh saja, saya dpt pahala sama dgn org yg menggunakannya. -WAY
ReplyDeletesalam..panduan yg baik.. saya nk pinjam gak idea ni.. nk wat permainn untuk warga emas .. tens..
ReplyDeletesaya pn...syukran..
ReplyDeleteassalamualaikum...izinkan saya amik bahan2 ini yer...terima kasih
ReplyDeletethanks for this info
ReplyDeleteSalam..sy pn mintak izin untuk amik bhn ni.tq
ReplyDeletesy pon..hehe tq
ReplyDeleteassalamualaikum.minta izin utk dijadikan bahan pengajaran.syukran akhi
ReplyDeleteASSALAMUALAIKUM USTAZ SAYA PUN MAHU AMBIK BAHAN NI UNTUK AJAK MURID-MURID.K TRM KASIH
ReplyDeletesy amik wat rjukan ye..
ReplyDeleteassalamualaikum....mohon izin utk aplikasi kt murid2. t.kasih.
ReplyDeletesalam... ustaz.. saya student ustaz di ipkb... mohon halalkan bahan ni ye... sy guna untuk PBS.. sy kene ganti kleas... syukran...
ReplyDeleteas salam, ustaz..saya mtk dihalalkn utk gunakan nota ustaz ni semasa sy tgh m'ajar ni...syukran
ReplyDeleteassalamualaikum. us, minta izin copy bahan utk p&p sekolah
ReplyDeletesalam...sy ciplak gak ni ustaz harap dihalalkan dunia akhirat:)tqvm
ReplyDeleteAssalamualaikum..sangat berguna...mohon untuk ambil bagi P&P di dalam kelas saya ..terima kasih
ReplyDeletenak kongsi jgk la..
ReplyDeleteuntuk jawi..
game ni nama de "A(alif),W(wau)Y(ya')=AWY BISU"..
- caranya guru teka perkataan kepada murid,sebut huruf tp xblh sebut huruf alif,wau dan ya..
- alif diganti dengan angkat tgn kanan,wau diganti dgn angkat tgn kiri,ya diganti dgn pegang dagu..
- contohnya: AYAM (dlm jawi Alif,Ya',Mim)
guru angkat tgn kanan(alif),pegang dagu(ya') dan sebut mim..
ulang 2x pastu bg ms utk murid jwb..
lg best kalau byk alif,wau dan ya'..
ce cuba ce cuba..msti ank murid akn seronok..insyaAllah
p/s: blh jgk guna utk subjek BM dan BI..
sama jgk tp guru xleh sebut AEIOU, A gnti dgn angkat tgn knan,E angkat tgn kiri,I pgg mata,O pgg mulut,U tnjuk pd murid..
contoh: House
guru sebut H-O(pgg mulut)-U(tnjuk murid)-S-E(angkt tgn kiri)
contoh: Lembu
guru sebut L-E(angkt tgn kiri)-M-B-U(tnjuk murid)
selamat mencuba
Assalamualaikum wbt...dan salam ziarah..ustaz,,ana mohon izin utk menggunakan CONTOH2 PERMAINAN BAHASA utk proses P & P ana ye ustaz...syukran jaziilan..moga Allah merahmati usaha ustaz..aamiin
ReplyDeleteAssalamualaikum wbt..
ReplyDeletemohon izin untuk buat rujukan.
terima kasih..
ustaz, saya minta izin juga untuk ambil permainan bahasa ni untuk assignment.
ReplyDeletesalam us,.. mohon share yer tuk kegunaan pnp dlm kelas,... syukran jazilan...
ReplyDeleteSalam. mohon share yer. aktiviti dalam kelas. syukran.juga utk cikgujaat yer, mohon share. :)
ReplyDeleteterima kasih,mohon digunakan untuk praktikum
ReplyDeleteAssalamualaikum,
ReplyDeleteUstaz, bahan-bahan ini amat baik untuk menjana minda kreatif pelajar di samping menambah minat mereka mempelajari bahasa Arab. Saya memohon menggunakan bahan ini untuk pnp saya. syukran jazilan.
assalamualaikum. sy nak minta kongsi utk sy gunakan dlm program permainan bahasa di sekolah saya. terima kasih banyak di atas ilmu yg sgt berharga ni.. ;)
ReplyDeleteassalamualaikum..mohon share untuk pnp..syukran.
ReplyDeleteminta izin dari ustaz megunakan hasil kerja ini,terima kasih
ReplyDeleteuztaz, minta izin menggunakan hasil nota ini. terima kasih
ReplyDeletesalam ustaz..mohon share bahan nie..syukran..
ReplyDeletesalam ustaz..minta izin nak guna maklumat untuk praktikum.jazakallah khairul jaza`
ReplyDeletemohon share juga
ReplyDeletesalam ustaz, izinkan sy menggunakan idea ustaz ni utk p&p saya...syukran jazilan.
ReplyDeleteassalam....mohon share...semoga mendapat rahmat diatas perkongsian ilmu ini...
ReplyDeleteAlhamdulillah...telah lama saya mencari permainan2 bahasa arab untuk saya gunakan di dalam pembelajaran saya di sekolah.terima kasih di atas idea yang menarik ini.Moga Allah merahmati & memberkati usaha ustaz ini.
ReplyDeleteAssalamjualaikum..mintak izin guna note nie, sgt b,guna..syukran..
ReplyDeleteizin ana share ya ustaz...
ReplyDeleteassalamualaikum ustaz, izinkan saya share utk anak2 murid saya. Terima kasih.
ReplyDelete