Wednesday, December 9, 2009

Kuasa Mengambil Dan Membuang Guru.

Timbalan Menteri Pendidikan, Dr. Puad Zarkasyi dilihat begitu mengambil berat tentang mutu guru. Baru-baru ini beliau bercakap tentang Guru Sembrono dan kini bercakap pula tentang tajuk di atas. Tahniah kepada YB Timbalan Menteri diatas kepekaan ini. Saya sebagai seorang yang telah teribat dengan arena perguruan ini selama lebih 15 tahun dan biasa mengendalikan unit-unit penting di sekolah serta kini terlibat secara langsung dalam latihan perguruan, amat bersetuju jika pihak kementerian ingin mengambil berat fenomena 'Guru Sembrono' ini.

Bilangan guru yang mengabaikan tugas, tidak bersungguh-sungguh dalam tugas, dilihat menjadi duri dalam daging kepada pihak sekolah. Ada sesetengah sekolah saling bertukar-tukar guru-guru ini supaya semua sekolah dapat merasai susah senang memiliki guru-guru seperti ini. Jika tindakanin ingin diambil, banyak pula prosedur dan masalahnya maka pihak pentadbir pendidikan mengambil langkah menukar ke sana-kemari setiap tahun atau dua tahun sekali. Itu pun kalau boleh. Sampai bila pun masalah ini akan berkekalan dalam sektor pendidikan, walau ke sekolah mana pun mereka ditukarkan.

Oleh itu, jika YB Timbalan Menteri berhasrat untuk merangka strategi baru dalam menangani masalah ini, ia amat dialu-alukan. Biarlah 'rambut tidak putus, tepung tidak berselerak'. Pastikan duri tidak mencucuk daging tuannya.

Jika hendak diberi kuasa kepada pengetua dan guru besar mebuat pengambilan guru, sistemnya perlulah betul-betul teruji agar masalah kroni tidak timbul. Begitu juga dengan masalah pembuangan guru, biarlah masalah 'bimbang', dan seumpamanya tidak berlaku. Kita percaya pihak KPM akan melaksanakan kebijaksanaannya dalam hal ini.

No comments:

Post a Comment